Coaching
Najprostsza definicja coachingu to świadomy, dobrowolny trening prowadzący do zmiany na lepsze. Zaczyna się on od analizy sytuacji wyjściowej i ustalenia co i z jakiego powodu ma zostać zmienione. Następnym krokiem jest ustalenie jaki ma być rezultat i po czym rozpoznamy, że spełnia nasze oczekiwania. Wreszcie trzecim krokiem jest zaplanowanie działań, które poprowadzą klienta od analizy do rezultatu. Czwarty krok to kontrolowanie i korygowanie sposobów i środków, które są wykorzystywane przez klienta w drodze do korzystnego rozwiązania.
Celem coachingu jest pozytywna, mierzalna i trwała zmiana. Odbywa się on w atmosferze szacunku i pełnej akceptacji dla wyznawanych wartości. Zasobem w coachingu jest wszystko czym dysponuje klient.
PRZYKŁADOWE OBSZARY PRACY:
- odkrycie życiowego celu
- określenie życiowych wartości
- odkrycie i rozwinięcie pasji
- poprawienie kondycji fizycznej
- wzmocnienie pewności siebie
- poprawienie relacji z ludźmi
- nauka stawiania i osiągania konkretnych celów
- określenie wizji przyszłości
- nauczenie się skutecznego zarządzania zmianą
- rozwiniecie umiejętności podejmowania decyzji i działań
- nabycie umiejętności coachingowych
SCHEMAT PRACY
- Pierwsza sesja ma charakter konsultacji, dotyczy spraw informacyjnych oraz organizacyjno-formalnych, ustalane są zasady współpracy oraz cele przyszłej pracy. Określamy, w którym miejscu jesteś teraz.
- Sesje trwają zwykle od 60 do 90 min. Odbywają się co 2 tygodnie. Koszt sesji to 180 zł.
- W trakcie procesu pracujemy nad konkretnym celem i stale monitorujemy postępy. Przyglądamy się pojawiającym się wyzwaniom, trudnościom i oporowi.
- Proces coachingowy trwa od 6 do 10 sesji.
- Zawsze podpisuję kontrakt coachingowy.
Mentoring
Słowo mentor ma w języku polskim wiele określeń bliskoznacznych, najbardziej rozpoznawalne to: nauczyciel, autorytet, opiekun, przewodnik, pedagog, edukator, dydaktyk, instruktor, opiniodawca, doradca, promotor, protektor, mecenas, wychowawca, ekspert, trener, powiernik i inne.
Trzy główne zadania mentora to uczenie, przewodzenie oraz inspirowanie. Zadaniem mentoringu jako metody jest wyposażenie ucznia (klienta) przez nauczyciela-praktyka (mentora) w nowe kompetencje, a także ich skuteczne wyćwiczenie, do takiego poziomu, w którym uczeń stanie się samodzielny w danej dziedzinie, a tym samym zdolny do osiągania ponadprzeciętnych rezultatów. Zadania mentoring idą zatem jeszcze dalej niż opanowanie danej dyscypliny. Uczeń ma nie tylko działać samodzielnie w oparciu o nowe kompetencje, ma również rozwijać już istniejące by uzyskiwać lepsze od standardowych wyniki. Wynikowość jest zatem immanentną cechą mentoringu. Liczy się wynik, który uzyskuje klient.
Mentoring w odróżnieniu od innych, zbliżonych dyscyplin (np. coaching, tutoring, doradztwo) oparty jest na osobistej praktyce mentora, który przy pomocy określonych i sprecyzowanych metod przekazuje swoje doświadczenia uczniowi. To mentor decyduje o wyborze tych metod i stylu pracy oraz dostosowuje je do początkowych kompetencji ucznia.
PRZYKŁADOWE CELE:
- zmiana/ znalezienie pracy
- założenie własnej firmy
- skuteczniejsze zarządzanie firmą
- zdefiniowanie blokad hamujących rozwój firmy
- budowanie autorytetu lidera
- zmiana strategii komunikacji firmy
- zmienia kultury organizacyjnej
- poznanie własnego potencjału menedżerskiego
- zmiana/ poprawa komunikacji wewnętrznej w firmie
- zaangażowanie zespołu w realizację wizji firmy
SCHEMAT PRACY:
- Podczas pierwszych spotkań (ok. 3) ustalam razem z klientem, jaki będzie cel pracy i jak często będą odbywały się sesje.
- Sesja trwa 0d 60 do 90 minut, odbywa się zazwyczaj raz w tygodniu i kosztuje 350 zł.